Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری جماران- در ایام ماه مبارک رمضان امسال، یادگار گرامی امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی طی سلسله یادداشت هایی، به اختصار به شرح دعای مکارم الاخلاق می پردازد.

امروز بخش ششم این یادداشت ها تحت عنوان«اصلاح ناپسندی ها»، از نظر مخاطبان ارجمند می گذرد:

حضرت سید الساجدین در ادامه دعای مکارم الاخلاق از درگاه الهی چنین طلب می کند: «اللَّهُمَّ لَا تَدَعْ خَصْلَةً تُعَابُ مِنِّی إِلَّا أَصْلَحْتَهَا، وَ لَا عَائِبَةً أُوَنَّبُ بِهَا إِلَّا حَسَّنْتَهَا، وَ لَا أُکْرُومَةً فِیَّ نَاقِصَةً إِلَّا أَتْمَمْتَهَا»

پروردگارا! هیچ صفتی که موجب عیب جویی مردم از من می شود، در من باقی مگذار، مگر آنکه آن را اصلاح نمایی؛ هیچ چیز ناپسند و زشتی که موجب سرزنشم می شود، در من وامگذار؛ جز آنکه آن را به نیکویی و زیبایی مبدّل سازی، و هیچ کرامتی را در من ناقص باقی مگذار، مگر آنکه آن را کامل و تمام کنی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«لَا تَدَعْ» به معنای رها نکردن و واننهادن است (ریاض السالکین، ج3، ص314)، و «خصلت» خوی و حالت نفسانی معنا شده است. «تعاب» فعلی از مصدر عیب جویی است و «عَائِبَةً» به امر ناپسند و آنچه دارای عیب و نقص است ترجمه می شود (ریاض السالکین، ج3، ص315).

«أُوَنَّبُ» به معنای سرزنش شدن است و «أُکْرُومَةً» نیز اسم از ریشه «کرم» است و به کار نیکو و فعل پسندیده گفته می شود (القاموس/ ج4/ ص170).

از الطاف خدای تعالی آن است که انسان بتواند عیوب خود را ببیند و در پی اصلاح آن برآید. امام سجاد (علیه السلام) نیز در این فرازِ دعا، از خدای سبحان می خواهد که عیوبش را اصلاح و به نیکی مبدّل سازد. در حقیقت آشنایی انسان با عیوب و نواقص خود «خیر کثیری» است که ذات مقدس حق به بنده اش اعطا می کند. چنان که حضرت صادق (علیه السلام) فرموده اند: «إِذَا أَرَادَ اللَّهُ‏ بِعَبْدٍ خَیْراً زَهَّدَهُ فِی الدُّنْیَا وَ فَقَّهَهُ فِی الدِّینِ وَ بَصَّرَهُ عُیُوبَهَا وَ مَنْ أُوتِیَهُنَّ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة»؛ آن هنگام که خدا خیر بنده اش را بخواهد، وی را دین شناس می کند و او را نسبت به امور مادی و دنیوی بی اعتنا می دارد و وی را به عیوب و نواقصش بینا می سازد. (الکافی، ج2، ص130)

با اصلاح نفس و برطرف ساختن عیوب ظاهری و باطنی، انسان توان طی کردن درجات و مراحل کمال را به دست می آورد و در مسیر رشد و سعادت قرار می یابد. امیرمؤمنان (علیه السلام) می فرماید: «مَنْ‏ حَاسَبَ‏ نَفْسَهُ‏ وَقَفَ عَلَى عُیُوبِهِ وَ أَحَاطَ بِذُنُوبِهِ وَ اسْتَقَالَ الذُّنُوبَ وَ أَصْلَحَ الْعُیُوبَ»؛ آن که نفس خود را در حساب آورد، بر عیوب خویش آگاهی می یابد و گناهانش را می شناسد، و از آنان فاصله می گیرد و عیب هایش را برطرف می کند.(غرر الحکم و درر الکلم، ص648)

محاسبه و مراقبه انسان را توانمند می سازد تا کژی ها و کاستی هایش را پالایش کند؛ در حقیقت مراقبه و محاسبه نفس، مهم ترین گام و مؤثرترین روش در مراحل سلوکی است که انسان سالک، با اراده قوی در آن گام می نهد. امام خمینی در شرح حدیث بیست و هفتم از کتاب اربعین حدیث می فرماید: «در هر حال ای عزیز، قدری از حال غفلت بیدار شو و در امر خود تفکر کن و صفحه اعمال خود را نگاه کن؛ بترس از آنکه اعمالی را که به خیال خودت عمل صالح است، از قبیل نماز و روزه و حج و غیر آن، خود اینها اسباب گرفتاری و ذلتت شوند در آن عالم؛ پس حساب خودت را در این عالم تا فرصت داری بکش و خودت میزان اعمالت را برپا کن و در میزان شریعت و ولایت اهل بیت، اعمال خودت را بسنج، و صحت و فساد و کمال و نقص آن را معلوم کن و آنها را جبران کن تا فرصت هست و مهلت داری، و اگر در اینجا خود را محاسبه نکنی و حساب خودت را درست نکنی، در آنجا که به حسابت رسیدگی می شود و میزان اعمال برپا می شود، مبتلا به مصیبت های بزرگ می شوی؛ بترس از میزان عدل الهی، و به هیچ چیز مغرور مباش و جدّ و جهد از دست مده. قدری به صحیفه اعمال اهل بیت پیامبر صلوات الله علیهم که معصوم از گناه و خطا بودند، مراجعه کن و تفکر در آنها کن؛ ببین چقدر کار سخت است و راه تاریک و باریک. (شرح چهل حدیث/ ص441)

راه دیگر اصلاح نفس و برطرف کردن عیوب آن است که خدای رحمان به لطف خود، دوستی فاضل و همنشینی عالم به انسان عطا کند که آن دوست شفیق، عیوب وی را به او بشناساند و در اصلاح و رفع عیوب راهنما و یاور وی باشد. آدمی باید چنین دوستانی را رفیق و قرین خود قرار دهد و محضرشان را قدر بداند که امام صادق (علیه السلام) فرموده اند: «أَحَبُ‏ إِخْوَانِی‏ إِلَیَّ مَنْ أَهْدَى إِلَیَّ عُیُوبِی‏»: بهترینِ برادران نزدِ من کسی است که عیوبم را به من هدیه بدهد (الکافی، ج2، ص639)، چنان که در توصیه های امیر مؤمنان (علیه السلام) آمده است، دوستانی که بر عیوب شما انگشت می نهند، گرامی تر بدارید و آنها را به خود نزدیک تر گردانید: «لِیَکُنْ آثَرُ النَّاسِ‏ عِنْدَکَ‏ [إِلَیْکَ‏] مَنْ أَهْدَى إِلَیْکَ عَیْبَکَ [مَرْشَدَکَ‏] وَ أَعَانَکَ عَلَى نَفْسِک‏». (تصنیف غرر الحکم و درر الکلم، ص415)

توجه به این نکته لازم است که میان گفتن عیب برادر مسلمان به قصد اصلاح و عیب جویی و بدنام کردن انسان مؤمن تفاوت بسیار است. بیان کاستی ها و عیوب فرد، به قصد رفع و اصلاح آن، باید با حفظ حرمت و شأن او و البته به صورت مخفیانه باشد و هتک حرمت و حیثیت وی را موجب نشود که این خود گناهی عظیم و بلیه ای خانمان سوز است؛ افزون بر این بیان عیوب و نواقص فرد، نباید با ملامت و سرزنش وی همراه گردد که از این امر نیز در شرع مقدس به شدت نهی شده است. چنان که حضرت صادق (علیه السلام) می فرماید: «مَنْ أَنَّبَ مُؤْمِناً أَنَّبَهُ‏ اللَّهُ‏ فِی‏ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَة»؛ کسی که مومنی را ملامت کند، خدای تعالی او را در دنیا و آخرت به ملامت و سرزنش دیگران مبتلا می سازد. (کافی/ ج2/ ص356)

حاصل سخن اینکه اصلاح امور و تکمیل افعال و اعمال انسانی به دست خدای تعالی است و تنها اوست که می تواند مددرسان و یاور بندگانش باشد و البته از طرف مؤمن هم باید خواهش و حرکتی باشد. از این روست که حضرت سید الساجدین (علیه السلام) در این فراز دعا، سه چیز را از ذات مقدس حق درخواست می کند: نخست آنکه اگر خصلتی در من وجود دارد که باعث عیب جویی است، اصلاح گردان؛ دیگر آنکه اگر ناپسندی و زشتی ای در من به چشم می آید، به نیکی و خیر مبدّل ساز و سوم آنکه اگر کرامتی در من ناقص است، کامل گردان. آمین یا رب العالمین!

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۳۵۲۷۹۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری

رعیتی فرد, معاون وزیرکار چند روز پیش درباره جمع بندی نهایی لایحه پیشنهادی در خصوص امنیت شغلی کارگران گفت: این لایحه را (شنبه 8اردیبهشت ماه1403)به دفتر وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی خواهیم برد تا اصلاحات لازم روی آن انجام و به تایید دولت برسد و سپس در مجلس تصویب شود.

به گزارش تسنیم، بخش عمده ای از اصلاحات در این زمینه پیرامون امنیت شغلی کارگران است که رعیتی فرد، معاون وزیرکار درباره اصلاح قانون کار و پیشنهادات دولت گفته است: قبلاً برای مشاغل غیرمستمر و پروژه‌ای این قانون در دولت قبل مطرح شد که اگر پروژه بیش از چهار سال طول کشید، تا پایان پروژه کار کارگر به صورت دائمی ادامه پیدا کند و در غیر این صورت مشمول مقرری بیمه بیکاری شوند. چون قبلاً کارگران پروژه‌ای مشمول مقرری بیمه بیکاری نبودند. از اسفندماه گذشته کلیه نیروهای پروژه‌ای مشمول این قانون شدند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: طرح اصلاح قانون کار ما به عنوان لایحه به مجلس جدید خواهد رسید و در مجلس یازدهم مطرح نخواهد شد.

وی در پاسخ سوالی پیرامون جزئیات تغییرات بیمه بیکاری با بیان اینکه «در نرخ بیمه بیکاری و 3درصد سهم کارفرما تغییری ایجاد نشده است» گفت: ما با مطالعه تجربه بیمه بیکاری در چند کشور مطرح جهان، به این نتیجه رسیدیم که در برخی کشورها تنها کارفرما حق بیمه پرداخت نمی‌کند و سهمی نیز کارگر پرداخت می‌کند.

تنها در ایران است که ما سهم 3درصدی کارفرما را داریم که در اصلاح قانون بیمه بیکاری ما پیشنهاد افزایش شمول آن را دادیم. زیرا قبلاً دامنه شمول کارفرمایان ملزم به پرداخت حق بیمه بیکاری کمتر بود و برای مثال کارفرمایانی که در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی بودند، مشمول قانون بیمه بیکاری نمی‌شدند و کارگران پروژه‌ای نیز مشمول بیمه بیکاری نبودند.

رعیتی فرد با تاکید بر بحث اصلاح قانون بیمه از کارافتادگی گفت: اگر در انتهای دوره منتهی به بازنشستگی فردی دچار از کارافتادگی نیز نمی‌شد، مشمول قانون بازگشت به کار نبوده و بیمه بیکاری دریافت نمی‌کرد.

ما پیشنهاد دادیم که فقط اگر مشخص شود کارگر از کارافتاده و ناتوان است تا پایان دوره منتهی به بازنشستگی به کار بازنگشته و مقرری بیمه بیکاری نگیرد و در غیر این صورت محروم نشود. البته منابع صندوق بیمه بیکاری ما نیز محدود است و باید بتواند در شرایط بحرانی مانند کرونا ناگهان نرخ بیکاری بالاتری رقم خورد، بتواند افرادی که سال‌ها بیمه‌پردازی کردند را تحت پوشش خود قرار دهد.

رعیتی فرد در ادامه با آوردن آماری اظهار کرد: تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری ما در سال1401 حدود 240هزار نفر بود که اکنون این رقم به 160 هزار نفر کاهش یافته است. این کاهش مقرری بگیران حاکی از کاهش نرخ بیکاری است. با آیین نامه جدید که در این حوزه تنظیم شده، امید داریم این رقم از امروز نیز در آینده کمتر شود.

وی تصریح کرد: درباره بحث بازگشت به کار، تفاهمنامه ای سه جانبه را با تامین اجتماعی، وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای امضا کردیم که طبق آن کسانی که مقرری بیمه بیکاری مشمول آن‌ها می‌شود، حتماً باید بعد از شش ماه با فراخوان‌های انجام شده از سوی سازمان تامین اجتماعی و سازمان فنی‌وحرفه‌ای آموزش ببینند.

اگر آن‌ها نتوانند در همان محل قبلی مشغول به کار شوند یا برگشت به کارشان با مهارت قبلی خودشان نسبتی ندارد، آموزش فنی‌وحرفه‌ای برایشان لحاظ شود و به بازار کار در رشته کاری دیگری بازگردند.

معاون وزیر کار افزود: اینکه کارگر بیکار شده مدام در حالت بیکاری و دریافت مقرری باقی بماند، دیگر نباید ممکن شود و باید الزامی بوجود بیاید که نیروی کار بیکار شده به بازار کار خود بازگردد. جدول فعلی مقرری بیمه بیکاری ما فعلا تا 50ماه است که به نسبت همه کشورهای جهان بیشتر انجام می‌پذیرد.  برای متاهل‌ها 50ماه بیمه بیکاری و برای مجردها 36ماه (3سال) مقرری می‌پردازیم. این درحالی است که کسی که با وجود مقرری بیمه بیکاری دیگر به سر کار نمی‌رود، در دوره طولانی فاصله از کار، برگشتنش به محیط تولید سخت می‌شود و ما باید تلاش کنیم که افراد با آموزش به محیط کار برگردند. زیرا اکنون در بازار کار نیازمند افراد ماهری هستیم که بیش از چندین سال در یک حوزه کار کردند.

رعیتی فرد اضافه کرد: دستورالعمل این آیین نامه جدید که محصول توافق ما با سازمان تأمین اجتماعی و فنی و حرفه‌ای است، تصویب و به استان‌ها ابلاغ شده است و افراد بیکار شده باید به چرخه آموزش و سپس بازار کار بازگردند.

  کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دعای خیر عباس‌میرزا در حق ناصرالدین‌شاه یک‌ساله: پنجاه سال خوشی‌ها ببیند
  • معلم محور تمدن ساز جامعه اسلامی است
  • اصلاح خط لوله فاضلاب و ایمن‌سازی خیابان شهیدان کاظمی انجام شد
  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد
  • پایانی بر واکنش‌ها به جنجال نصیری نیست حمله تازه از یک اصلاح‌طلب
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • خط لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد
  • خط لوله میلی‌متری ۳۰۰ آب شرب در خیابان علامه مجلسی اصلاح شد
  • تبدیل افکار خاموش ذهن به گفتار| ابزاری که اندیشه را واژه می‌کند!
  • آیت الله مکارم شیرازی: مردم از گرانی، فوق العاده رنج می‌برند